Statut Studenckiego Towarzystwa Diagnostów Laboratoryjnych UMP
Rozdział I Postanowienia ogólne.
§1
- Studenckie Towarzystwo Diagnostów Laboratoryjnych UMP, zwane dalej STDL UMP, jest uczelnianą organizacją studencką i działa na podstawie art. 204 i 205 ustawy z dn. 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.), Statutu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, zwanego dalej Uczelnią oraz niniejszego Statutu.
- Organizacja podlega rejestracji w rejestrze uczelnianych organizacji studenckich prowadzonym przez Rektora Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Rozdział II Cele i środki działania.
§2
Cele i zadania STDL UMP:
- promowanie kierunku Analityka Medyczna,
- podejmowanie działań prowadzących do umocnienia pozycji studentów Analityki Medycznej na Uczelni oraz zawodu diagnosty laboratoryjnego na rynku pracy,
- integracja studentów Analityki Medycznej,
- współpraca z organizacjami studenckimi działającymi na Uczelni i poza nią,
- reprezentowanie studentów Analityki Medycznej w relacjach z władzami Uczelni, z Polskim Towarzystwem Diagnostyki Laboratoryjnej oraz Krajową Izbą Diagnostów Laboratoryjnych,
- reprezentowanie członków STDL UMP na forum ogólnopolskim,
- współtworzenie zrzeszenia Studenckich Towarzystw Diagnostów Laboratoryjnych,
- popularyzacja możliwości rozwoju zawodowego członków,
- edukacja zdrowotna,
- pomoc w aktywnym wchodzeniu przyszłych absolwentów na rynek pracy.
§3
STDL UMP realizuje swoje cele poprzez:
- rozszerzanie i ułatwianie kontaktów członkom STDL UMP ze specjalistami z zakresu diagnostyki laboratoryjnej,
- pogłębianie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych studentów Analityki Medycznej,
- organizację debat, szkoleń i konferencji i innych form edukacyjnych,
- współpracę z innymi organizacjami studenckimi działającymi w obrębie Uczelni jak i poza nią,
- współpracę z organizacjami ogólnopolskimi zrzeszającymi osoby związane z diagnostyką laboratoryjną,
- organizację akcji profilaktycznych i kulturalnych,
- organizowanie zebrań członków STDL UMP.
§4
STDL UMP nie prowadzi działalności gospodarczej.
Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§5
W STDL UMP członkami są:
- członkowie zwyczajni - studenci Analityki Medycznej UM w Poznaniu. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych STDL UMP dokonuje Zarząd po złożeniu deklaracji członkowskiej,
- członkowie wspierający - absolwenci Analityki Medycznej i Oddziału Analityki Medycznej. Przyjęcia w poczet członków wspierających STDL UMP dokonuje Zarząd po złożeniu deklaracji członkowskiej,
- członkowie honorowi - członkostwo nadawane przez Zarząd po przegłosowaniu przez Radę.
§6
Członek zwyczajny STDL UMP ma prawo:
- czynnego i biernego prawa wyborczego,
- udziału w pracach i działaniach STDL UMP,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do Zarządu STDL UMP,
- brania udziału w obradach Zarządu STDL UMP,
- wglądu w sprawozdania z działalności STDL UMP.
§7
Członkowie honorowi i wspierający STDL UMP mają prawo:
- udziału w pracach i działaniach STDL UMP,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do Zarządu STDL UMP,
- brania udziału w obradach Zarządu STDL UMP,
- wglądu w sprawozdania z działalności STDL UMP.
§8
Do obowiązków Członka zwyczajnego STDL UMP należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu,
- aktywne uczestnictwo w pracach i realizacji celów STDL UMP,
- wykonywanie uchwał Zarządu STDL UMP,
- regularne opłacanie składek członkowskich na rzecz STDL UMP,
- comiesięczne uczestnictwo w walnych zebraniach STDL UMP, zwoływanych przez Prezesa Zarządu.
§9
Do obowiązków Członka wspierającego STDL UMP należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu,
- uczestnictwo w pracach i realizacji celów STDL UMP
§10
Ustanie członkostwa STDL UMP:
- Członkostwo wygasa:
- na skutek śmierci członka
- dla Członków zwyczajnych - z chwilą ukończenia studiów
- Utrata członkostwa zwyczajnego następuje wskutek:
- uchwały Zarządu STDL UMP, przyjętej zwykłą większością głosów, związanej z nieprzestrzeganiem niniejszego Statutu lub działaniem na niekorzyść STDL UMP,
- skreślenia z listy studentów na kierunku Analityka Medyczna UM w Poznaniu,
- pisemnej rezygnacji z członkostwa w STDL UMP złożonej na ręce Zarządu,
- nieusprawiedliwionej nieobecności na 3 kolejnych zebraniach STDL UMP.
- Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie do Prezydium w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia o treści uchwały.
Rozdział IV Władze STDL UMP.
§11
Do władz STDL UMP należą:
- Walne Zgromadzenie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
§12
- Kadencja władz STDL UMP trwa 1 rok, i kończy się z momentem wyboru nowej władzy.
- Wybory odbywają się najpóźniej do 31 października następnego roku, z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu.
Rozdział V Walne Zgromadzenie Delegatów
§18
- Walne Zgromadzenie Członków, zwane dalej “Zgromadzeniem”, jest najwyższym organem decyzyjnym STDL UMP i ma charakter uchwałodawczy.
- Zgromadzenie tworzą wszyscy członkowie zwyczajni STDL UMP
§19
- W Zgromadzeniu biorą udział:
- Członkowie zwyczajni STDL UMP
- Członkowie/Członkinie Zarządu i Komisji Rewizyjnej - z głosem doradczym.
- W Zgromadzeniu z głosem doradczym mogą brać udział goście zaproszeni przez Zarząd.
- Zgromadzenia dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zgromadzenia odbywają się stacjonarnie lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej mogą odbywać się przy zapewnieniu:
- transmisji obrad w czasie rzeczywistym
- dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy/uczestniczki Zgromadzenia mogą wypowiadać się w toku obrad;
§20
- Zwyczajne Zgromadzenie jest zwoływane przez Prezesa STDL UMP minimum dwa razy do roku.
- O terminie i miejscu lub platformie obrad zwyczajnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia Członków nie później niż 2 tygodnie przed zwołaniem Zgromadzenia z podaniem proponowanego porządku obrad.
- Do kompetencji Zgromadzenia należy:
- podejmowanie uchwał wyznaczających kierunki działania STDL UMP;
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej, jak również odwoływanie Członków/Członkiń tych organów;
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek członkowskich;
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną;
- podejmowanie uchwał w sprawie nadania bądź pozbawienia Członkostwa honorowego;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji i orzeczeń Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie zmian w Statucie;
- podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania STDL UMP.
§21
- Nadzwyczajne Zgromadzenie jest zwoływane przez Prezesa STDL UMP w terminie do 4 tygodni od daty podjęcia stosownej uchwały bądź wpłynięcia stosownego wniosku:
- z inicjatywy Zarządu, w wyniku podjęcia stosownej uchwały;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Zgromadzenia jest składany na ręce Prezesa Stowarzyszenia i zawiera proponowany porządek obrad wraz z podpisami Członków/Członkiń odpowiednich organów.
- O terminie i miejscu lub platformie obrad nadzwyczajnego Zgromadzenia Zarząd informuje Członków Zwyczajnych co najmniej 2 tygodnie przed zwołaniem Zgromadzenia, podając porządek obrad.
- Nadzwyczajne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Rozdział VI Komisja Wyborcza.
§22
W skład Komisji Wyborczej wchodzą 3 osoby wybrane z ogółu Członków niekandydujących do Zarządu i Komisji rewizyjnej STDL UMP.
§23
Do zadań Komisji Wyborczej należy:
- przeprowadzenie i nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów na Członka Zarządu i Komisji rewizyjnej,
- sporządzenie protokołu z wyborów i przedstawianie go Zgromadzeniu w przeciągu 1 tygodnia od daty przeprowadzenia wyborów.
§24
W przypadku uzasadnionych podejrzeń co do uchybień w pracy komisji Zgromadzenie może podjąć decyzję o jej rozwiązaniu. W takiej sytuacji Zgromadzenie bez zbędnej zwłoki powołuje nową komisję.
§25
Po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie wyników wyborów Komisja Wyborcza ulega rozwiązaniu.
Rozdział VII Komisja Rewizyjna
§26
- Komisja Rewizyjna, zwana dalej “Komisją”, składa się z 3 Członków/Członkiń, spośród których Komisja niezwłocznie po zakończeniu Zgromadzenia, na którym została powołana, wybiera Przewodniczącego/Przewodniczącą Komisji.
- Członkowie/Członkinie Komisji są wybierani/wybierane przez Zgromadzenie odbywające się w zimowym semestrze akademickim na roczną kadencję. Kadencja Komisji rozpoczyna się z dniem w którym odbyły się wybory, a kończy się z momentem wyboru nowej.
- Zgromadzenie w głosowaniu tajnym z bezwzględną 2/3 większością głosów wybiera Członków/Członkinie Komisji na podstawie zgłoszeń Kandydatów/Kandydatek.
- W przypadku rezygnacji albo odwołania Członka/Członkini Komisji przed objęciem funkcji uzupełnienie składu obydwa się zgodnie z §36.
- W przypadku rezygnacji albo odwołania Członka/Członkini Komisji w trakcie pełnienia funkcji uzupełnienie składu odbywa się zgodnie z §36.
§27
- Do kompetencji Komisji należy:
- przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli oraz prawo żądania wyjaśnień;
- składanie sprawozdań i wniosków pokontrolnych Zgromadzeniu wraz z oceną działalności Zarządu STDL UMP.
- Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku i są zwoływane przez jej Przewodniczącego/Przewodniczącą.
- Mandat Członka/Członkini Komisji wygasa:
- z upływem kadencji, na którą został/została wybrany/wybrana;
- z chwilą zrzeczenia się mandatu;
- z chwilą podjęcia przez Zgromadzenie uchwały o usunięciu Członka/Członkini z Komisji Rewizyjnej z powodu niewywiązywania się z obowiązków.
- Członkowie/Członkinie Komisji zgłaszają rezygnację Przewodniczącemu/Przewodniczącej Komisji, który/która niezwłocznie informuje o tym Zarząd STDL UMP. Jeśli rezygnuje Przewodniczący/Przewodnicząca Komisji, informację o swojej rezygnacji przekazuje samodzielnie.
Rozdział VIII Zarząd.
§28
W skład Zarządu STDL UMP wchodzi:
- Prezes,
- Wiceprezes,
- Sekretarz,
- Skarbnik,
- 1 Członek Zarządu.
§29
- Zarząd jest wybierany spośród Członków Zwyczajnych przez Walne Zgromadzenie Członków STDL UMP, podczas obrad władz STDL UMP, z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu.
- Każda z osób z Zarządu wybierana jest oddzielnie, spośród kandydatur zgłoszonych uprzednio przez Członków STDL UMP, większością głosów, w głosowaniu tajnym.
§30
- Kadencja Zarządu STDL UMP trwa 1 rok, i kończy się z momentem wyboru nowego Zarządu.
- Wybory odbywają się najpóźniej do 31 października następnego roku, z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu.
§31
Do kompetencji Zarządu należy:
- realizacja celów STDL UMP,
- reprezentowanie STDL UMP na uczelni i poza nią,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- opracowywanie semestralnego sprawozdania finansowego,
- wykonywanie uchwał STDL UMP,
- podejmowanie decyzji dotyczących bieżącej działalności STDL UMP,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- zwoływanie walnych zebrań Członków STDL UMP,
- przedłożenie przez odchodzący Zarząd rocznego sprawozdania z działalności finansowej nowo wybranej Komisji Rewizyjnej i ponoszenie pełnej odpowiedzialności za nieprawidłowości finansowe,
- podejmowanie uchwał dotyczących wpisu i skreślenia z listy członków.
§32
- Do podejmowania pisemnych zobowiązań i składania oświadczeń w imieniu STDL UMP wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
- W przypadku pisemnych zobowiązań finansowych wymagany jest podpis Skarbnika oraz Prezesa lub Wiceprezesa.
§33
Uchwały Zarządu podejmowane są większością zwykła głosów w obecności co najmniej trzech Członków Zarządu. W sytuacji uzyskania nie rozstrzygającej liczby głosów, głos decydujący należy do Prezesa Zarządu.
§34
- Sekretarz zobowiązany jest do:
- protokołowania obrad Zarządu STDL UMP,
- protokołowania Walnego Zebrania Członków STDL UMP,
- prowadzenia dokumentacji STDL UMP.
- Sekretarz może korzystać w razie potrzeby z pomocy Członka Zarządu.
§35
Skarbnik zobowiązany jest do:
- prowadzenia dokumentacji finansowej z działalności STDL UMP,
- sporządzania sprawozdań semestralnych i rocznych.
§36
- W przypadku:
- wystąpienia Członka Zarządu z STDL UMP,
- rezygnacji z funkcji Członka Zarządu,
- niemożności uczestniczenia w pracach Zarządu z innych przyczyn,
przeprowadzone zostaną wybory uzupełniające w terminie nie później niż w ciągu 14 dni od daty przyjęcia odpowiedniej uchwały przez Zgromadzenie.
- Kadencja Członka Zarządu wybranego w trybie uzupełniającym upływa z końcem kadencji całego Zarządu.
Rozdział IX Obrady władz STDL UMP
§37
- Obradami Władz, kieruje Prezes Zarządu.
- Obrady są zwoływane przez Prezesa przynajmniej raz na 3 miesiące lub na pisemny wniosek 1/3 Członków STDL UMP w terminie do 14 dni od daty otrzymania wniosku. Ustęp pierwszy stosuje się odpowiednio.
- Data obrad podawana jest do wiadomości na minimum 2 dni przed datą zebrania.
- Na podstawie stosownej decyzji Komisji Rewizyjnej nie zwołuje się posiedzeń Władz STDL UMP w okresie od 1 lipca do 30 września danego roku kalendarzowego.
Rozdział X Majątek i fundusze.
§38
Majątek STDL UMP stanowią:
- środki przyznawane przez Uczelnię,
- dotacje, darowizny, sponsoring.
Rozdział XI Postanowienia przejściowe i końcowe.
§39
- Grupa założycielska stanowi pierwszy Zarząd Organizacji od daty zarejestrowania do dnia wyboru nowego Zarządu, jednak nie później niż do końca października 2013 roku.
§40
W przypadku rozwiązania STDL UMP majątek organizacji przejmuje Uczelnia.
§41
W sprawach nieuregulowanych w Statucie należy kierować się Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce Dz.U. z 2022 r. poz. 574, Statutu Uczelni oraz inne obowiązujące akty prawne w Rzeczypospolitej Polskiej.