Statut Studenckiego Towarzystwa Diagnostów Laboratoryjnych UMP

 

Rozdział I Postanowienia ogólne.

§1

  1. Studenckie Towarzystwo Diagnostów Laboratoryjnych UMP, zwane dalej STDL UMP, jest uczelnianą organizacją studencką i działa na podstawie art. 204 i 205 ustawy z dn. 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.), Statutu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, zwanego dalej Uczelnią oraz niniejszego Statutu. 
  2. Organizacja podlega rejestracji w rejestrze uczelnianych organizacji studenckich prowadzonym przez Rektora Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. 

 

Rozdział II Cele i środki działania.

§2

Cele i zadania STDL UMP: 

  1. promowanie kierunku Analityka Medyczna,
  2. podejmowanie działań prowadzących do umocnienia pozycji studentów Analityki Medycznej na Uczelni oraz zawodu diagnosty laboratoryjnego na rynku pracy,
  3. integracja studentów Analityki Medycznej,
  4. współpraca z organizacjami studenckimi działającymi na Uczelni i poza nią,
  5. reprezentowanie studentów Analityki Medycznej w relacjach z władzami Uczelni, z Polskim Towarzystwem Diagnostyki Laboratoryjnej oraz Krajową Izbą Diagnostów Laboratoryjnych,
  6. reprezentowanie członków STDL UMP na forum ogólnopolskim,
  7. współtworzenie zrzeszenia Studenckich Towarzystw Diagnostów Laboratoryjnych,
  8. popularyzacja możliwości rozwoju zawodowego członków,
  9. edukacja zdrowotna,
  10. pomoc w aktywnym wchodzeniu przyszłych absolwentów na rynek pracy.

§3

STDL UMP realizuje swoje cele poprzez:

  1. rozszerzanie i ułatwianie kontaktów członkom STDL UMP ze specjalistami z zakresu diagnostyki laboratoryjnej,
  2. pogłębianie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych studentów Analityki Medycznej,
  3. organizację debat, szkoleń i konferencji i innych form edukacyjnych,
  4. współpracę z innymi organizacjami studenckimi działającymi w obrębie Uczelni jak i poza nią,
  5. współpracę z organizacjami ogólnopolskimi zrzeszającymi osoby związane z diagnostyką laboratoryjną,
  6. organizację akcji profilaktycznych i kulturalnych,
  7. organizowanie zebrań członków STDL UMP. 

§4

STDL UMP nie prowadzi działalności gospodarczej. 

 

Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§5

W STDL UMP członkami są:

  1. członkowie zwyczajni - studenci Analityki Medycznej UM w Poznaniu. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych STDL UMP dokonuje Zarząd po złożeniu deklaracji członkowskiej,
  2. członkowie wspierający - absolwenci Analityki Medycznej i Oddziału Analityki Medycznej. Przyjęcia w poczet członków wspierających STDL UMP dokonuje Zarząd po złożeniu deklaracji członkowskiej,
  3. członkowie honorowi - członkostwo nadawane przez Zarząd po przegłosowaniu przez Radę.

§6

Członek zwyczajny STDL UMP ma prawo: 

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego, 
  2. udziału w pracach i działaniach STDL UMP,
  3. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do Zarządu STDL UMP, 
  4. brania udziału w obradach Zarządu STDL UMP, 
  5. wglądu w sprawozdania z działalności STDL UMP. 

§7

Członkowie honorowi i wspierający STDL UMP mają prawo:

  1. udziału w pracach i działaniach STDL UMP, 
  2. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do Zarządu STDL UMP, 
  3. brania udziału w obradach Zarządu STDL UMP, 
  4. wglądu w sprawozdania z działalności STDL UMP. 

§8

Do obowiązków Członka zwyczajnego STDL UMP należy: 

  1. przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu, 
  2. aktywne uczestnictwo w pracach i realizacji celów STDL UMP, 
  3. wykonywanie uchwał Zarządu STDL UMP, 
  4. regularne opłacanie składek członkowskich na rzecz STDL UMP,
  5. comiesięczne uczestnictwo w walnych zebraniach STDL UMP, zwoływanych przez Prezesa Zarządu.


§9

Do obowiązków Członka wspierającego STDL UMP należy: 

  1. przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu, 
  2. uczestnictwo w pracach i realizacji celów STDL UMP

§10

Ustanie członkostwa STDL UMP: 

  1. Członkostwo wygasa: 
  1. na skutek śmierci członka
  2. dla Członków zwyczajnych - z chwilą ukończenia studiów
  1. Utrata członkostwa zwyczajnego następuje wskutek: 
  1. uchwały Zarządu STDL UMP, przyjętej zwykłą większością głosów, związanej z nieprzestrzeganiem niniejszego Statutu lub działaniem na niekorzyść STDL UMP,
  2. skreślenia z listy studentów na kierunku Analityka Medyczna UM w Poznaniu,
  3. pisemnej rezygnacji z członkostwa w STDL UMP złożonej na ręce Zarządu,
  4. nieusprawiedliwionej nieobecności na 3 kolejnych zebraniach STDL UMP.
  1. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie do Prezydium w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. 

 

Rozdział IV Władze STDL UMP.

§11

Do władz STDL UMP należą: 

  1. Walne Zgromadzenie Członków
  2. Zarząd
  3. Komisja Rewizyjna

§12

  1. Kadencja władz STDL UMP trwa 1 rok, i kończy się z momentem wyboru nowej władzy.
  2. Wybory odbywają się najpóźniej do 31 października następnego roku, z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu.

Rozdział V Walne Zgromadzenie Delegatów

§18

 

  1. Walne Zgromadzenie Członków, zwane dalej “Zgromadzeniem”, jest najwyższym organem decyzyjnym STDL UMP i ma charakter uchwałodawczy.
  2. Zgromadzenie tworzą wszyscy członkowie zwyczajni STDL UMP

§19

 

  1. W Zgromadzeniu biorą udział: 
  1. Członkowie zwyczajni STDL UMP
  2. Członkowie/Członkinie Zarządu i Komisji Rewizyjnej - z głosem doradczym.
  1. W Zgromadzeniu z głosem doradczym mogą brać udział goście zaproszeni przez Zarząd.
  2. Zgromadzenia dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
  3. Zgromadzenia odbywają się stacjonarnie lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  4. Zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej mogą odbywać się przy zapewnieniu:
  1. transmisji obrad w czasie rzeczywistym
  2. dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy/uczestniczki Zgromadzenia mogą wypowiadać się w toku obrad;

§20

 

  1. Zwyczajne Zgromadzenie jest zwoływane przez Prezesa STDL UMP minimum dwa razy do roku.
  2. O terminie i miejscu lub platformie obrad zwyczajnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia Członków nie później niż 2 tygodnie przed zwołaniem Zgromadzenia z podaniem proponowanego porządku obrad.
  3. Do kompetencji Zgromadzenia należy:
  1. podejmowanie uchwał wyznaczających kierunki działania STDL UMP;
  2. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej, jak również odwoływanie Członków/Członkiń tych organów;
  3. podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek członkowskich;
  4. podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną;
  5. podejmowanie uchwał w sprawie nadania bądź pozbawienia Członkostwa honorowego; 
  6. rozpatrywanie odwołań od decyzji i orzeczeń Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
  7. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej;
  8. uchwalanie zmian w Statucie;
  9. podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania STDL UMP.

§21

 

  1. Nadzwyczajne Zgromadzenie jest zwoływane przez Prezesa STDL UMP w terminie do 4 tygodni od daty podjęcia stosownej uchwały bądź wpłynięcia stosownego wniosku:
  1. z inicjatywy Zarządu, w wyniku podjęcia stosownej uchwały;
  2. na wniosek Komisji Rewizyjnej;
  1. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Zgromadzenia jest składany na ręce Prezesa Stowarzyszenia i zawiera proponowany porządek obrad wraz z podpisami Członków/Członkiń odpowiednich organów.
  2. O terminie i miejscu lub platformie obrad nadzwyczajnego Zgromadzenia Zarząd informuje Członków Zwyczajnych co najmniej 2 tygodnie przed zwołaniem Zgromadzenia, podając porządek obrad.
  3. Nadzwyczajne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. 



 

Rozdział VI Komisja Wyborcza.

§22

W skład Komisji Wyborczej wchodzą 3 osoby wybrane z ogółu Członków niekandydujących do Zarządu i Komisji rewizyjnej STDL UMP. 

§23

Do zadań Komisji Wyborczej należy: 

  1. przeprowadzenie i nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów na Członka Zarządu i Komisji rewizyjnej, 
  2. sporządzenie protokołu z wyborów i przedstawianie go Zgromadzeniu w przeciągu 1 tygodnia od daty przeprowadzenia wyborów. 

§24

W przypadku uzasadnionych podejrzeń co do uchybień w pracy komisji Zgromadzenie może podjąć decyzję o jej rozwiązaniu. W takiej sytuacji Zgromadzenie bez zbędnej zwłoki powołuje nową komisję.

§25

Po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie wyników wyborów Komisja Wyborcza ulega rozwiązaniu. 

 

Rozdział VII Komisja Rewizyjna

§26

 

  1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej “Komisją”, składa się z 3 Członków/Członkiń, spośród których Komisja niezwłocznie po zakończeniu Zgromadzenia, na którym została powołana, wybiera Przewodniczącego/Przewodniczącą Komisji. 
  2. Członkowie/Członkinie Komisji są wybierani/wybierane przez Zgromadzenie odbywające się w zimowym semestrze akademickim na roczną kadencję. Kadencja Komisji rozpoczyna się z dniem w którym odbyły się wybory, a kończy się z momentem wyboru nowej.
  3. Zgromadzenie w głosowaniu tajnym z bezwzględną 2/3 większością głosów wybiera Członków/Członkinie Komisji na podstawie zgłoszeń Kandydatów/Kandydatek.
  4. W przypadku rezygnacji albo odwołania Członka/Członkini Komisji przed objęciem funkcji uzupełnienie składu obydwa się zgodnie z §36. 
  5. W przypadku rezygnacji albo odwołania Członka/Członkini Komisji w trakcie pełnienia funkcji uzupełnienie składu odbywa się zgodnie z §36.

§27

  1. Do kompetencji Komisji należy:
  1. przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej; 
  2.  występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli oraz prawo żądania wyjaśnień; 
  3. składanie sprawozdań i wniosków pokontrolnych Zgromadzeniu wraz z oceną działalności Zarządu STDL UMP.  
  1. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku i są zwoływane przez jej Przewodniczącego/Przewodniczącą.
  2. Mandat Członka/Członkini Komisji wygasa: 
  1. z upływem kadencji, na którą został/została wybrany/wybrana; 
  2. z chwilą zrzeczenia się mandatu; 
  3. z chwilą podjęcia przez Zgromadzenie uchwały o usunięciu Członka/Członkini z Komisji Rewizyjnej z powodu niewywiązywania się z obowiązków. 
  1. Członkowie/Członkinie Komisji zgłaszają rezygnację Przewodniczącemu/Przewodniczącej Komisji, który/która niezwłocznie informuje o tym Zarząd STDL UMP. Jeśli rezygnuje Przewodniczący/Przewodnicząca Komisji, informację o swojej rezygnacji przekazuje samodzielnie.



Rozdział VIII Zarząd.

§28

W skład Zarządu STDL UMP wchodzi: 

  1. Prezes,
  2. Wiceprezes, 
  3. Sekretarz,
  4. Skarbnik,
  5. 1 Członek Zarządu.

§29

  1. Zarząd jest wybierany spośród Członków Zwyczajnych przez Walne Zgromadzenie Członków STDL UMP, podczas obrad władz STDL UMP,  z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu. 
  2. Każda z osób z Zarządu wybierana jest oddzielnie, spośród kandydatur zgłoszonych uprzednio przez Członków STDL UMP, większością głosów, w głosowaniu tajnym. 

§30

  1. Kadencja Zarządu STDL UMP trwa 1 rok, i kończy się z momentem wyboru nowego Zarządu.
  2. Wybory odbywają się najpóźniej do 31 października następnego roku, z wyjątkiem określonym w §37 niniejszego statutu.

§31

Do kompetencji Zarządu należy: 

  1. realizacja celów STDL UMP, 
  2. reprezentowanie STDL UMP na uczelni i poza nią, 
  3. sporządzanie planów pracy i budżetu, 
  4. opracowywanie semestralnego sprawozdania finansowego, 
  5. wykonywanie uchwał STDL UMP, 
  6. podejmowanie decyzji dotyczących bieżącej działalności STDL UMP, 
  7. ustalanie wysokości składek członkowskich, 
  8. zwoływanie walnych zebrań Członków STDL UMP,
  9. przedłożenie przez odchodzący Zarząd rocznego sprawozdania z działalności finansowej nowo wybranej Komisji Rewizyjnej i ponoszenie pełnej odpowiedzialności za nieprawidłowości finansowe,
  10. podejmowanie uchwał dotyczących wpisu i skreślenia z listy członków. 

§32

  1. Do podejmowania pisemnych zobowiązań i składania oświadczeń w imieniu STDL UMP wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. 
  2. W przypadku pisemnych zobowiązań finansowych wymagany jest podpis Skarbnika oraz Prezesa lub Wiceprezesa. 

§33

Uchwały Zarządu podejmowane są większością zwykła głosów w obecności co najmniej trzech Członków Zarządu. W sytuacji uzyskania nie rozstrzygającej liczby głosów, głos decydujący należy do Prezesa Zarządu.

§34

  1. Sekretarz zobowiązany jest do: 
  1. protokołowania obrad Zarządu STDL UMP,
  2. protokołowania Walnego Zebrania Członków STDL UMP,
  3. prowadzenia dokumentacji STDL UMP.
  1. Sekretarz może korzystać w razie potrzeby z pomocy Członka Zarządu. 

§35

Skarbnik zobowiązany jest do: 

  1. prowadzenia dokumentacji finansowej z działalności STDL UMP,
  2. sporządzania sprawozdań semestralnych i rocznych.

§36

  1. W przypadku: 
  1. wystąpienia Członka Zarządu z STDL UMP, 
  2. rezygnacji z funkcji Członka Zarządu, 
  3. niemożności uczestniczenia w pracach Zarządu z innych przyczyn, 

przeprowadzone zostaną wybory uzupełniające w terminie nie później niż w ciągu 14 dni od daty przyjęcia odpowiedniej uchwały przez Zgromadzenie. 

  1. Kadencja Członka Zarządu wybranego w trybie uzupełniającym upływa z końcem kadencji całego Zarządu. 

 

Rozdział IX Obrady władz STDL UMP

§37

  1. Obradami Władz, kieruje Prezes Zarządu. 
  2. Obrady są zwoływane przez Prezesa przynajmniej raz na 3 miesiące lub na pisemny wniosek 1/3 Członków STDL UMP w terminie do 14 dni od daty otrzymania wniosku. Ustęp pierwszy stosuje się odpowiednio. 
  3. Data obrad podawana jest do wiadomości na minimum 2 dni przed datą zebrania. 
  4. Na podstawie stosownej decyzji Komisji Rewizyjnej nie zwołuje się posiedzeń Władz STDL UMP w okresie od 1 lipca do 30 września danego roku kalendarzowego. 




Rozdział X Majątek i fundusze.

§38

Majątek STDL UMP stanowią: 

  1. środki przyznawane przez Uczelnię,
  2. dotacje, darowizny, sponsoring. 

 

Rozdział XI Postanowienia przejściowe i końcowe.

§39

  1. Grupa założycielska stanowi pierwszy Zarząd Organizacji od daty zarejestrowania do dnia wyboru nowego Zarządu, jednak nie później niż do końca października 2013 roku.

§40

W przypadku rozwiązania STDL UMP majątek organizacji przejmuje Uczelnia. 

§41

W sprawach nieuregulowanych w Statucie należy kierować się Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce Dz.U. z 2022 r. poz. 574, Statutu Uczelni oraz inne obowiązujące akty prawne w Rzeczypospolitej Polskiej.